Savesta astiaksi -lehti

Savesta astiaksi- lehti ilmestyy kaksi kertaa vuodessa, jouluksi ja juhannukseksi. Se sisältää opetuskirjoituksia sisäisen parantumisen alueilta, todistuksia henkilöiltä, jotka ovat saaneet kokea sitä omassa elämässään sekä Betania-kodin ja Rauhala-kodin kuulumisia.

Lehden hinta on 7€ ja sen voi myös tilata. Vanhempia lehtiä on myös saatavissa, hinta 1€.



MIKSI SISÄISTÄ PARANTUMISTA?

Meiltä aina joskus kysytään, mihin sitä sisäistä parantumista oikein tarvitaan. Eihän sitä ole ollut ennenkään. Ei olekaan varsinaisesti sillä nimellä.

Jeesuksen ohjelmajulistus
Mutta Jeesuksen ohjelmajulistuksessa se on ollut alusta lähtien. Jesaja profetoi Jeesuksesta jo 700 vuotta ennen Hänen syntymäänsä: “Herran, Herran Henki on Minun päälläni, sillä Hän on voidellut Minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta.” (Jes.61:1)

Myös Jeesuksen toiminnassa nämä kaikki kolme asiaa ilmenivät. Hän tuli julistamaan ilosanomaa nöyrille, niille jotka tarvitsivat sanomaa syntien sovituksesta ja pelastuksesta. ”Tänään on pelastus tullut tälle huoneelle”, Hän sanoi Sakkeukselle, publikaanien päämiehelle (Luuk. 19:9).

Mutta Hän tuli myös sitomaan särjettyjä sydämiä, parantamaan menneisyyden haavat ja nostamaan takaisin ihmisarvoiseen elämään. Näin Hän teki Sykarin kaivolla samarialaiselle naiselle, joka ei rohjennut tulla normaalina aikana kaivolle vettä ammentamaan, vaan tuli sinne päivän kuumimpana hetkenä. Jeesus puhutteli häntä, vaikka hän oli samarialainen, joiden kanssa juutalaiset eivät seurustelleet. Hän myös opetti häntä, vaikka hän oli nainen, joille ei opetusta annettu kuin kotona.
Hän myös paljasti naisen kipeimmän ongelman: “Viisi miestä sinulla on ollut ja se, joka sinulla nyt on, ei ole sinun miehesi” (Joh.4:18). Vaikka elämä oli niin sotkussa, ei Jeesus tuominnut häntä, vaan tuolle naiselle Hän puhui avoimesti itsestään ja paljasti, kuka Hän on: Messias, Kristus, Voideltu, Pelastaja! Hän paransi tuon naisen hylkäämisen haavan ja itsetunnon. Hänen ihmisarvonsa palautui, ja Hän uskalsi lähteä kaikille kertomaan, että oli kohdannut Messiaan. ”Ja monet samarialaiset siitä kaupungista uskoivat Häneen naisen puheen tähden.” (j.39) Hänestä tuli evankelista!

Jeesus tuli myös vapauttamaan vangittuja, vihollisen eri tavoilla sitomia ihmisiä. Luuk.3:11-16 kerrotaan naisesta, Aabrahamin tyttärestä, ”jossa oli ollut heikkouden henki kahdeksantoista vuotta, ja hän oli koukistunut ja täydelleen kykenemätön oikaisemaan itsensä”.
Hänet Jeesus ”päästi siitä siteestä”, niin että ”hän oikaisi itsensä suoraksi ja ylisti Jumalaa”.
Kaikkea tätä Jeesus tekee vielä tänäänkin.

Sanoma lopun ajalle
Sisäisen parantumisen ja vapautumisen sanoma on erityisesti sanoma lopun ajalle. Kun meidän työmme alkoi vuonna 1986, samana vuonna alkoi ainakin kolmessa muussa maassa vastaavanlainen työ. Englannissa alkoi silloin Ellel Ministry, jolla on työpisteitä monissa maissa. Ruotsissa alkoi Arken ja Eestissä Petrula-hoitokoti.
Lopun aika on erilaista aikaa kuin mikään aikaisempi aika. Se on vaikeampaa aikaa, mutta se on myös aikaa, jolloin Jumala varustaa seurakuntaansa viimeistä sadonkorjuuta varten ennen Jeesuksen takaisin tuloa. Siksi Jumala valmistaa seurakuntaa tähän ainutlaatuiseen aikaan myös erityisellä tavalla.

Yltäkylläinen elämä Jeesuksessa
”Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan, Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys”, sanoo Jeesus Joh.10:10. Varas todella haluaa varastaa, tappaa ja tuhota myös meidän elämässämme. Tänä aikana on paljon vääryyttä, epäoikeudenmukaisuutta, julmuutta, jonka kohteeksi mekin voimme joutua. Raamattu sanookin erityisesti lopun ajoista Matt. 24:12: ”Ja sen tähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus”. Jos meillä on parantumattomia asioita menneisyydessä, se on tartuntapinta noille asioille, ja olemme alttiita pettymisille, katkeroitumiselle ja kovettumiselle. Siksi Jeesus haluaa parantaa menneisyytemme haavat, että voimme kaiken keskellä pysyä Hänen rakkaudessaan ja huolenpidossaan, ja sydämemme voi pysyä pehmeänä ja käyttökelpoisena.
Eikä meidän silloin tarvitse hakea sisäistä tyydytystä ja iloa mistään turhista ja vääristä lähteistä, joita tänä aikana on paljon tarjolla. Ne eivät kuitenkaan auta, vaan vahingoittavat vain lisää.
Jeesus on tullut, että meillä on elämä ja yltäkylläisyys Hänessä, Hän tyydyttää kaikki syvimmätkin halajamisemme hyvyydellään. Isän sydän on auki sinullekin! ”Ilo Herrassa on teidän väkevyytenne!” (Neh.8:10) Se on myös meidän taisteluaseemme kaikissa olosuhteissa, voimme iloita murheen ja koetustenkin keskellä!

Käyttökelpoisuus
”Suodakseen meidän, vapahdettuina vihollistemme kädestä, pelkäämättä palvella Häntä pyhyydessä ja vanhurskaudessa Hänen edessään kaikkina elinpäivinämme.” (Luuk.1:74,75)
Jumalalla on suunnitelma jokaiselle luomalleen ihmiselle, ja Hän haluaa toteuttaa sen. Jos olemme kovin rikkinäisiä, meidän on vaikea löytää se ja toteuttaa sitä. Siksi tarvitsemme sisäistä parantumista kyetäksemme siihen. Vaikka meillä olisi kuinka paljon näkyjä, mutta ei voimaa niiden toteuttamiseen, ei se hyödytä mitään. Siksi on tärkeää suostua koko siihen prosessiin, jota kautta Hän tekee meidät kykeneviksi tahtonsa toteuttamiseen.  
Jumala haluaa vapauttaa meidät myös peloista, jotka usein kahlitsevat, ja erityisesti nyt lopun aikana. On monenlaista turvattomuutta, epävarmuutta, uhkaa eri puolilla, eikä tiedä, mitä tästä tulee. Jeesus sanoo Matt.21:26: ”Ihmiset menehtyvät peljätessään ja odottaessaan sitä, mikä maanpiiriä kohtaa”. Jeesus tiesi sen! Mutta näin ei tarvitse olla meillä! Siksi anna Hänen parantaa kaikki menneisyytesi pelot ja turvattomuus! Silloin voit myös tämän ajan myrskyissä kokea aina olevasi Hänen turvassaan ja voit rohkeasti mennä eteenpäin Hänen suunnitelmissaan!

Lopun ajan eksytykset
Raamatun mukaan vihollinen tulee erityisesti lopun aikana ”valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden viettelyksillä” (2Tess.2:9,10), ja ”eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin”. (Ef.5:27)
Jos olemme kovin sidottuja, olemme alttiita sielunvihollisen valheille ja eksytyksille, joita on lopun aikana erityisen paljon. Kaikki kyseenalaistetaan, asiat väännetään nurin, ne eivät olekaan sitä miltä näyttää. Jos emme ota vastaan rakkautta totuuteen, olemme alttiita eksytyksille. Siksi on tärkeää, että tänä sekavana lopun aikana voimme vapautua omista sidonnaisuuksistamme, jotta voimme erottaa, mikä on Jumalasta ja mikä ei ole, ja voimme pysyä pystyssä ja tuoda esille Jumalan totuutta.

Morsianta kaunistetaan häihin
Ef.5:25-27 sanotaan: ”Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että Hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, Sanan kautta, saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.”
Seurakuntaa valmistetaan Karitsan häihin. Jumala puhdistaa sitä kaikista tahroista. On edelleen totta Raamatun sana: ”Joka syntinsä tunnustaa ja hylkää, se saa armon.” Selittelemällä ja unohtamalla se ei häviä, mutta Jeesuksen veri puhdistaa kaikesta synnistä ja vääryydestä, ja me saamme olla vapaat. Miten monet ovatkaan vuosikausia kantaneet synnin kuormia harteillaan, uskaltamatta tuoda niitä valoon, peläten tuomiota. Ole rohkea ja avaa hävettävimmätkin ja kipeimmätkin asiasi Jumalalle ja joskus myös toiselle ihmiselle, niin pääset vapaaksi. Jumala ei sinua tuomitse, vaan armahtaa! Jeesus on jo tuomittu sinun edestäsi!
Jumala haluaa vapauttaa myös erilaisista rypyistä: murheista, huolista, väärästä velvollisuudesta, suorittamisesta jne. Kun sisäiset painot putoavat, niin monesti ruumiskin vapautuu parantumaan.
Me elämme seulonnan aikaa, jolloin akanat, kaikki epäoleellinen, seuloutuu pois ja vain se, millä todella on merkitystä, jää jäljelle. Annetaan Jumalan tehdä meissä syvälle menevää työtään silloin, kun sen aika on!
”Sen tähden, pyhät veljet (ja siskot), jotka olette taivaallisesta kutsumuksesta osalliset, kiinnittäkää mielenne meidän tunnustuksemme apostoliin ja ylimmäiseen pappiin, Jeesukseen, joka on uskollinen asettajalleen!” (Hebr.3:1,2) Pidetään katse Jeesuksessa!

Marja Kallio